Autoři jsou zkušenými odborníky v oboru pedagogika–psychologie s praxí zaměřenou na pedagogicko-psychologickou péči i výchovu a rozvoj dětí, včetně dětí šikanovaných, agresivních, hyperaktivních, s ADHD apod. Jejich kniha je vítaným pomocníkem rodičům a prarodičům při výchově dítěte s panovačnými sklony. Navazuje na práce významných dětských psychologů PhDr. Jiřiny Prekopové a prof. PhDr. Zdeňka Matějčka, CSc. s přihlédnutím k aktuálním trendům a požadavkům moderní společnosti.
V praktické příručce pro rodiče, prarodiče, ale i výchovné pracovníky se autoři věnují problematice výchovy dětí s panovačnými sklony. Panovačnost se může projevit jako osobnostní rys, konkrétní diagnóza, a také v důsledku přístupu výchovy. Kniha umožňuje najít cestu, jak dětem napomoci umět se zdravě prosadit, uplatnit schopnosti, vlohy a nadání, a zároveň se umět vyrovnat s případnými projevy panovačnosti, záchvaty vzteku, či neochotou přizpůsobit se daným pravidlům. Přitom je nutné dbát na výchovné hranice, potřebný režim dítěte, umět jeho emocím rozumět a rozvíjet zdravé sebereflexe.
Příčinou panovačnosti dítěte mohou být často sami rodiče, snažící se potomkovi, vynucujícím si splnění přání vzdorem, vždy vyhovět a nic neodmítnout, aby se s ním „nedostali do konfliktu“. Místo aby dítě poslouchalo rodiče, rodiče naopak poslouchají dítě. Problém nastává, když se má začlenit do kolektivu mateřské nebo základní školy, kde se jen těžko přizpůsobuje režimu a tomu, že se svět netočí jenom podle jeho přání.
Autoři vysvětlují dětskou panovačnost v různých souvislostech – jako osobností rys, projev temperamentu, dimenze odvahy, ale i nedostatku sociálních kompetencí, anebo situační chování při frustraci a ohrožení. Zabývají se panovačností ve spojitosti s výchovným působením či součástí diagnózy (poruchy autistického spektra, ADHD, mentální postižení, zdravotní postižení a chronická nemoc, psychiatrické diagnózy nebo může jít o děti s poruchou rané citové vazby). Odhalují i další perspektivy vnímání panovačného dítěte v rodině a nabízejí pomoc, jak takové chování usměrnit a zlepšit vhodným výchovným stylem, komunikací i účinným zvládáním projevů vzteku. Lze například použít terapii pevným objetím, her pro rozvoj osobnosti, anebo relaxační a dechová cvičení.
Rodiče mohou využít rovněž pedagogické poradenství a intervenci v rámci komplexní péče o žáka s panovačným chováním. Autoři radí, jak spolupracovat se školou i ohledně možností při řešení vážných výchovných situací s přihlédnutím k individualitě dítěte. Kromě mnoha užitečných informací jsou velice přínosné názory a příklady z praxe odborníků, zejména dětských pedagogů ze školky a školy, odborných poradenských pracovníků, psychologů ad.
Zdroj: redakce – Dana Vondrášková (autorské dílo), grada.cz
Buďte první kdo přidá komentář