V Česku odstartoval nový školní rok, který vypadá slibně pro dosud okrajovou sexuální výchovu. Přibývá totiž škol, které využívají nabídky kurzů moderní sexuální výchovy, zájem o problematiku je patrný také ze strany samotných učitelů. Přestože se úroveň vzdělávání v sexuální oblasti zvyšuje, některé překážky stále přetrvávají – pozdní začátek edukace či separace výuky dle pohlaví.
Výuka sexuální výchovy je v kontextu českých škol stále na libovůli pedagogů a školních metodiků. Ačkoliv ministerstvo školství nabízí více než deset let starou metodickou příručku, ta je pro školy nepovinná. Rozhodnutí, jak a zda vůbec bude sexuální výchova probíhat, zůstává v rukou jednotlivých škol a učitelů. A ti přebírají iniciativu a začínají jednat. Díky tomu vzrůstá zájem i poptávka po preventivních programech a nabídkách kurzů sexuální výchovy.
Pětina škol v ČR využívá preventivní programy a kurzy
V České republice v současnosti existuje zhruba 5 500 institucí, které poskytují preventivní programy, včetně sexuální výchovy. Podle odhadů 10–25 % škol využívá nabídek kurzů sexuální výchovy. Každoročně jich výrazně přibývá. „Pro letošní školní rok zaznamenáváme meziroční nárůst poptávky o přibližně 20 %. Důvodem je zvýšený důraz na prevenci ve školství obecně, tlak ze strany rodičů, kteří cítí, že jim samotným sexuální výchova chyběla, a větší otevřenost společnosti k tomuto tématu,“ uvedl Lukáš Rychetský, ředitel Projekt Lajfr, který poskytuje kurzy moderní sexuální výchovy a nabízí školám preventivní programy. „Nejčastěji nás oslovují školy z vyloučených oblastí a z venkovských regionů, kde chybí pedagogové ochotní sexuální výchovu vyučovat sami. Nejvíce poptávek evidujeme v Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ve městech bývá situace odlišná – většina městských škol má učitele, kteří se problematice věnují sami,“ dodává Lukáš Rychetský.
Klíč k moderní sexuální výchově: otevřenost a respekt
Ačkoliv žádné oficiální učebnice o sexuální výchově prozatím neexistují, kvalitně zpracované dokumenty a metodiky mají dnes vyučující od různých vzdělávacích organizací k dispozici a mohou je snadno začlenit do výuky. Tyto materiály učitelům pomáhají s tím, jak přistupovat k sexuální výchově a jak konkrétně ji učit. „Osobně stavím na dvou základních principech. Prvním je absolutní otevřenost. Pokud se mě dítě zeptá na sebeprovokativnější otázku, přistupuji k ní s vážností. Tím druhým principem je vzájemný respekt – k sobě navzájem ve třídě, respekt k tomu, že někomu nemusí být to či ono téma příjemné, a respekt k tomu, že můžeme mít na věc rozdílné názory,“ popsal Daniel Pražák, učitel ze Základní školy Strossmayerovo náměstí.
Podle Lukáše Rychetského je nedílnou součástí efektivní sexuální výuky také důvěra a interaktivita. „Důležité je vtáhnout studenty do děje, proto si například zkouší nasazení prezervativu na model penisu,“ upřesňuje ředitel Lajfru.K větší interakci s žáky přispívají také například demonstrační sady ochranných a menstruačních pomůcek, které poskytují výrobci a dodavatelé erotického zboží. „Vzdělávání dospívajících v oblasti sexuality plně podporujeme, proto připravujeme pro školy, pedagogické pracovníky i neziskové organizace balíčky demonstračních pomůcek na míru. Ty obsahují například různé druhy kondomů, lubrikačních gelů nebo menstruačních potřeb,“ řekl Adam Durčák, majitel společnosti, která se dlouhodobě zaměřuje na vzdělávání české populace v oblasti sexu. „Pro mladistvé je klíčová edukace na téma bezpečný sex s důrazem na projevy rizikového sexuálního chování v kontrastu se zdravým a zodpovědným sexuálním chováním,“ dodal Adam Durčák.
Překážky v edukaci: dělení dle pohlaví i pozdní start
Ačkoliv se úroveň vzdělávání v sexuální oblasti zvyšuje, některé překážky stále přetrvávají. Podle expertů stále převažují stereotypy a tendence dělit sexuální výchovu na muže a ženy. „Dodnes existují školy, které při sexuální výchově pošlou chlapce domů, nebo jim dají volnou hodinu. Dívkám řeknou něco o hygienických pomůckách, pohrozí jim, ať si dají pozor a vysvětlí, jak se rodí. Na otázky, které dospívající skutečně trápí, se nedostane,” popsala Lucie Jarkovská, socioložka zaměřující se na problematiku sexuality ve školách. S tím souhlasí i Lukáš Rychetský: „Stále se nám stává, že když přijdeme na školu se sexuální výchovou, přijde učitel s tím, že přece holky a kluci si o sexu mají povídat zvlášť. A tady vše pramení, je třeba edukovat, ale vzájemně o tom komunikovat, nikoho neseparovat,“ dodává.
Další překážkou je podle odborníků pozdní edukace a také problematika genderové identity. „Překvapuje mě, že když školám nabízíme sexuální výchovy, většinou se setkáváme s odpovědí, že je na to čas. Pak vidíme v médiích články, že druháci sledovali porno a jediné, co se řeší je, kdo s tím přišel, aby byl potrestán,“ říká Lucie Jarkovská. Podle Lukáše Rychetského představují další problém na školách genderová témata, jako například nebinární identita. Spousta učitelů ani rodičů není schopna vysvětlit sexuální orientaci natož gender.
O Projekt Lajfr
Projekt Lajfr je česká nezisková organizace se sídlem na Staroměstském náměstí v Praze, která od roku 2019 otevírá tabu témata v české a evropské společnosti. Mezi ně patří například sexuální výchova, podpora wellbeingu a mindfulness, finanční gramotnost, digitální gramotnost a prevence diskriminace. V rámci svých edukačních aktivit, které jsou zaměřeny na studenty, učitele i pracovníky s mládeží, používá kombinaci metod neformálního a vrstevnického vzdělávání. Po dobu jeho působení bylo vyškoleno přes 20 000 účastníků.
32. kongres k sexuální výchově
32. celostátní kongres k sexuální výchově, který se uskuteční ve dnech 17. až 18. října 2024 v Hotelu Labe v Pardubicích, se zaměří na téma wellbeingu ve školním prostředí v kontextu výchovy a vzdělávání o sexualitě. Nabídne diskusi, jak přispět k budování bezpečného prostředí, jak předcházet sexuálnímu násilí a zneužívání, jak vytvářet prostor pro diverzitu i posilovat soudržnost v kolektivech a komunitách a jak posílit podpůrné a zdravé vztahy partnerské i vrstevnické. Kongres je vhodný pro metodiky prevence, vyučující výchovy ke zdraví, biologie a základů společenských věd, stejně jako pro školní psychology a sociální pedagogy.
Zdroj: Adam Durčák, ruzovyslon.cz, Lukáš Rychetský, projektlajfr.com, Daniel Pražák, zs-stross.cz, Lucie Jarkovská, planovanirodiny.cz
Buďte první kdo přidá komentář