Archeologové objevili : První historická D1 vedla z Brna do Olomouce

stara_dalnice_brno_olomoc
Foto: Leonardo.ai

Pod vrstvami asfaltu na silnici I/430 leží neuvěřitelný kus historie. Archeologové objevili barokní silnici spojující Brno a Olomouc. Jaké stavební metody tehdy používali a co všechno se podařilo odkrýt?

V Brně-Slatině archeologové odhalili pozůstatky barokní císařské silnice, která byla postavena v roce 1740. Tato historická cesta, která se nachází přímo pod současnou silnicí číslo I/430, kdysi spojovala města Brno a Olomouc. Byla to jedna z prvních moderních silnic na Moravě, která předcházela dnešní dálnici D1. Nález umožňuje odborníkům podrobněji zkoumat stavební techniky používané v 18. století.

„Měli jsme obrovské štěstí, že jsme mohli objevit a prozkoumat techniky stavby silnic z doby baroka. Nalezené úseky budou zakonzervovány a ponechány pod současnou silnicí,“ řekl David Parma z Ústavu archeologické památkové péče (ÚAPP) Brno.

Historie budování silnic na Moravě

Budování silnic na Moravě má své počátky již za vlády Karla IV., kdy byly hlavní osady spojovány zemskými stezkami. Teprve za vlády císaře Karla VI. se začaly stavět silnice podle jednotných předpisů. Tyto silnice, včetně té odkryté v Brně, byly navrženy tak, aby nejkratší cestou spojovaly hlavní města říše a obcházely menší osady. Tento postup byl ve své době revoluční.

Zajímavé nálezy

Při vykopávkách se archeologové ponořili vrstvu po vrstvě hlouběji do minulosti. Po odstranění asfaltu objevili dlažební kostky, které byly položeny na původním povrchu barokní silnice. Tato silnice byla tvořena bloky vápence z nedaleké Stránské skály, které byly zasypány vápencovým štěrkem. Cesta zůstala funkční po dlouhou dobu, než byla v pozdějších staletích přestavěna a předlážděna žulovými kostkami.

Archeologové našli také barokní mostek a dvě jámy na vápno. Mostek překlenující zaniklou vodoteč měl masivní kamennou a cihlovou klenbu a podle odborníků měřila silnice na šířku devět metrů.

„Nejdříve byl postaven mostek, který vyžadoval vápno. Poté byla položena silnice z vápence a nakonec byly kolem silnice vyhloubeny příkopy,“ dodává Parma.

Římané a jejich vliv

Římané byli skvělými staviteli silnic již ve starověku. Plánovali zahrnout současnou Moravu do impéria jako provincii Marcomannia. I když se tento plán neuskutečnil, mohly by dnes na Moravě zůstat pozůstatky římských silnic, které byly známé svou mimořádnou kvalitou.

Nález barokní silnice v Brně-Slatině poskytuje cenný vhled do historie dopravní infrastruktury na Moravě a ukazuje, jak se stavební techniky vyvíjely od 18. století do současnosti.

Zdroj: Justýna Malásková, https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-archeologove-vykopali-predchudce-moravske-d1-v-baroku-silnice-spojovala-brno-a-olomouc-40482309, https://www.brnan.cz/udalosti/archeologove-nasli-na-miste-rozsireni-d1-u-brna-pozustatky-pravekeho-osidleni, https://www.uapp.cz/aktuality/archeologicky-vyzkum-barokni-dalnice