Češi kupují elektroauta ve velkém: Čínské baterie jsou levnější o polovinu za jediný rok

lidi_nakupujici_elektroniku
Foto: leonardo.ai

Cena klíčových komponentů pro elektromobily v Číně prudce klesla. Zjistěte, jak tento pokles ovlivní trh a proč jsou čínské elektromobily nyní cenově dostupnější než kdy dříve.

Čína dominuje trhu s levnými elektromobily: Ceny baterií dramaticky klesají

V Číně se elektromobily prodávají levněji než vozy se spalovacími motory, a to díky výraznému poklesu cen baterií. Cena lithium-železo-fosfátových (LFP) baterií klesla za poslední rok o 50 % a nyní se pohybuje kolem 53 dolarů za kilowatthodinu​​. Tento pokles byl způsoben nejen nižšími cenami surovin, ale také nadměrnou produkcí a vysokou konkurencí na trhu.

Revoluce v bateriových technologiích

Čínští vědci nedávno představili nový elektrolyt LPSO, který je desetkrát levnější než tradiční elektrolyty. Tento elektrolyt stojí pouhých 14,4 dolarů za kilogram, což významně snižuje výrobní náklady na baterie​. Tyto inovace umožňují ještě větší snížení cen elektromobilů a zvyšují jejich dostupnost pro širokou veřejnost.

Dopad na globální automobilový trh

Levné baterie vedly k tomu, že elektromobily v Číně jsou nyní levnější než automobily se spalovacími motory. Například Volkswagen ID.4 se v Číně prodává za přibližně 560 tisíc korun, zatímco v Evropě jeho cena přesahuje 1,4 milionu korun​​. Tento cenový rozdíl výrazně přispívá k rostoucí popularitě elektromobilů v Číně.

Budoucnost energetické akumulace

Levné LFP baterie také otevírají nové možnosti pro akumulaci energie z obnovitelných zdrojů. Očekává se, že globální instalace stacionárních úložišť dosáhne letos 155 gigawatthodin, což představuje nárůst o 61 % oproti loňskému roku​​. Tato technologie je klíčová pro integraci obnovitelných zdrojů energie, jako jsou solární a větrné elektrárny.

Výzvy a perspektivy

Navzdory poklesu cen baterií čelí čínské elektromobily výzvám na globálním trhu, zejména kvůli vysokým clům v Evropě a USA. Levné baterie by však mohly pomoci kompenzovat tyto překážky a udržet čínské výrobce konkurenceschopné​.

Dalšími významnými hráči na trhu s LFP bateriemi jsou společnosti jako BYD, A123 Systems a K2 Energy​​. Tyto firmy investují do výzkumu a vývoje, aby dále zlepšily výkon a snížily náklady na výrobu baterií.

Díky dramatickému poklesu cen baterií se elektromobily stávají stále dostupnějšími a jejich popularita roste nejen v Číně, ale i globálně. Inovace v oblasti bateriových technologií přinášejí nové možnosti nejen pro automobilový průmysl, ale i pro širší oblast energetiky a obnovitelných zdrojů.

Zdroj: Justýna Malásková, https://www.imarcgroup.com/lithium-iron-phosphate-battery-market, https://www.autosalon.tv/novinky/nova-auta/volkswagen-id-4-stoji-v-cine-560-tisic-korun-u-nas-1-4-milionu-maji-tam-pry-nizsi-naklady, https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/lithium-iron-phosphate-batteries-market-77659282.html

2 Comments

  1. O pravdivosti Vašich slov by se dalo s úspěchem pochybovat- asi jste se minula v informacích, v ČR to povinně nakupují pouze dealeři a v např v Německu se jen za červenec propadly prodeje BEV o 38 % oproti červenci 2023 😂🤪

  2. Tak,tak….Kupujeme dětem hodně autíčka na baterky a dálkové ovádání. Děti mají tyto auta rádi.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*