Pražská Leica Gallery uspořádala reprezentativní výstavu z díla fotografa Gustava Aulehly, kterou je možno navštívit. S proslulými fotografiemi oceňovaného umělce představuje také dosud nepublikované záběry jako jedinečné ukázky vybrané z jeho kolekce, čítající několik desítek tisíc snímků, a lze je vidět od 20. ledna do 5. března 2023.
Gustav Aulehla (1931-2021) patří mezi přední české osobnosti humanistické dokumentární fotografie. Narodil se v Olomouci, kde vyrůstal v adoptivní rodině. S focením začal v šestnácti letech. Od roku 1956 žil v Krnově a pracoval jako projektant. Odtud také pochází značná část jeho momentek, zachycujících život v ulicích města, portréty kolegů nebo záběry vojáků okupační Sovětské armády, která měla ve městě svoji posádku.
Ukázky z úctyhodného díla, čítajícího několik desítek tisíc snímků, byly poprvé představeny v roce 1984 v ostravské Výstavní síni Fotochema. Do povědomí široké veřejnosti se však Aulehlovy práce dostaly teprve po roce 2006, kdy fotograf a historik fotografie prof. PhDr. Vladimír Birgus uspořádal v několika galeriích retrospektivní výstavu z Aulehlovy tvorby pod názvem „Takoví jsme byli“. S autorem se rovněž podílel na výběru souboru fotografií do monografie „Gustav Aulehla – Fotografie 1957-1990“, kterou sestavil a doprovodil textem. O autorovi snímků se vyjadřuje s obdivem: „Asi bychom u nás nenašli druhého fotografa, který by dokázal tak pravdivě zobrazit život v československém maloměstě té doby. Aulehlovy snímky se vymykají z tehdejšího optimisticky laděného trendu poezie všedního dne svou syrovostí a ironickou distancí, s jakou ukazují devastaci prostředí a lidí v době vlády jedné strany.“
Přesto, anebo právě proto, že se Gustav Aulehla fotografování nevěnoval profesně, nýbrž z vnitřní potřeby zachytit život v jeho opravdovosti, bez příkras, s citem pro daný okamžik, dokonale a bez okázalosti zvěčnil dobu minulou, jak žili lidé ve městech a na venkově. Do jeho fotografií z druhé poloviny 20. století se promítají radosti i strasti běžného člověka v tehdejším Československu.
V průvodním slovu k výstavě prof. Birgus připomíná, že Gustava Aulehlu inspirovala tvorba Henriho Cartier-Bressona, a to včetně přístupu k zaznamenání děje bez dalších zásahů, neboť dokumentaristova práce nespočívá v aranžování či ovlivňování lidí před objektivem, ale v umění vhodné kompozice a vystihnutí správného okamžiku pro stisk spouště a poté do výsledku již nezasahovat ani výřezem při zvětšování.
Svědectví doby a konkrétních osudů můžeme vidět na černobílých snímcích, zachycujících všední každodennost obyčejných lidí za socialismu. Patří k nim záběry dělníků, družstevníků, početné řecké menšiny v Krnově, momentky z prvomájových oslav, voleb nebo ze života řeholnic v klášteře v Bílé Vodě. Gustav Aulehla fotil zejména v Krnově, působivé záběry pořídil ale i v Olomouci, Ostravě, Praze, Brně, Bruntále, Frýdku-Místku, na Valašsku či v Częstochowé, z nichž jsou některé na výstavě představeny, spolu se slavným snímkem „Během okupace“ ze srpna roku 1968, na němž žena na ulici s obavami poslouchá zprávy z rádia.
Výstavu vynikajících Aulehlových snímků je možno navštívit v Leica Gallery Praha, Školská 28, od 20. ledna do 5. března 2023, ve všední dny od 10 do 20 hod., v sobotu a neděli od 11 do 18 hod. Na galerii navazuje příjemná kavárna s knihkupectvím specializovaným na fotografickou literaturu.
Zdroj: redakce – Dana Vondrášková, (autorské dílo), Leica Gallery Prague
Buďte první kdo přidá komentář