EU došla s českými řidiči trpělivost: Hrozí odebíráním řidičského průkazu za tento běžný prohřešek

policeni_kontorla_eu_knihobaze
Foto: Leonardo.ai

Nové nařízení Evropské unie míří přímo na české řidiče. Jste si jistí, že vaše jízda v zahraničí je v souladu s novými předpisy?

Evropská unie už má dost neukázněnosti českých řidičů a plánuje tvrdší postihy za běžné přestupky. Řízení auta je pro většinu z nás rutinní činností, nad kterou často nepřemýšlíme. Bohužel, některé naše návyky za volantem mohou být nebezpečné, a proto přicházejí přísnější opatření.

Dosud bylo běžné, že za menší prohřešky následovala jen mírná pokuta a změna bodového konta řidiče. Ale časy se mění. EU připravuje pravidla, která by mohla znamenat odebrání řidičského průkazu i za zdánlivě nevinné přestupky.

Rychlost jako hlavní problém

Rychlostní limity jsou jedním z nejčastěji porušovaných pravidel. Nedávné demonstrace v Praze volaly po omezení rychlosti v obytných zónách na 30 km/h kvůli bezpečnosti chodců a snížení emisí. Ačkoliv se to může zdát jako rozumné opatření, skutečnost je složitější. Vozidla jedoucí dlouhodobě nízkou rychlostí často produkují více škodlivin.

EU se však zaměřuje na něco jiného – překročení rychlosti o více než 30 km/h. Tento přestupek je v Česku bohužel velmi častý. Kolikrát jste se sami ocitli v situaci, kdy jste na přehledném úseku nebo v noci, kdy nebylo vidět ani živáčka, překročili povolenou rychlost?

Striktní postihy za překročení rychlosti

Podle nového návrhu EU by mohlo být překročení rychlosti o více než 30 km/h důvodem k okamžitému odebrání řidičského průkazu. A co víc, pokud přijdete o řidičák v rámci EU, nebudete si jej moci v žádné z členských zemí legálně obnovit před uplynutím stanovené doby. Taková opatření mají jasný cíl – zvýšit bezpečnost na silnicích a donutit řidiče k dodržování pravidel.

Proč tak přísná opatření?

Evropský parlament již podpořil aktualizaci pravidel pro řidičské průkazy, které mají za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu. Studie totiž ukazují, že rychlost je jedním z hlavních faktorů při dopravních nehodách s vážnými následky. Zavedení přísnějších sankcí by mělo řidiče motivovat k dodržování stanovených limitů a tím snížit počet nehod.

Reakce veřejnosti

Odezva na tyto návrhy je různorodá. Někteří řidiči chápou důvody pro zpřísnění pravidel a souhlasí s tím, že bezpečnost na silnicích je na prvním místě. Jiní se obávají, že přísnější postihy povedou k problémům, zejména pro ty, kteří jsou na řidičském průkazu závislí v rámci svého povolání.

Ať už se názory různí jakkoli, je jasné, že nová pravidla mají potenciál výrazně ovlivnit způsob, jakým se pohybujeme na silnicích. Bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine a jak na ni budou reagovat jednotlivé členské státy EU.

Evropská unie tak dává jasně najevo, že v oblasti dopravní bezpečnosti nehodlá dělat kompromisy a že časté prohřešky nebudou nadále tolerovány.

Zdroj: Justýna Malásková, https://www.autozive.cz/eu-se-chysta-zabavovat-ridicaky-za-rychlost/, https://www.europarl.europa.eu/news/cs/press-room/20240223IPR18088/poslanci-podporili-aktualizaci-pravidel-eu-pro-ridicske-prukazy

28 Comments

  1. Nechápu proč se řidiči nad takovým opatřením rozčiluje, přece když pojedete podle pravidel tak vás to nemusí zajímat.

  2. Drzost s arogance bruselské věrchušky graduje, vina padá i na vládu Fialy, která podstatně zintenzívnila proces budování polistopadové diktatury pod kuratelou Bruselu. Chtějí nám bruselští nabobové vnucovat svoji vůli na základě své chorobné libovůle ještě víc než totalitní teokratické režimy v Afghánistánu nebo Íránu ?

  3. Paní autorka článku je evidentně ,,neřidička“ (jen podotýkám, že vlastník řidičského oprávnéní ještě není vždy aktivním řidičem!…), která je jednak zaměřena proti řidičům a automobilové dopravě jako takové a jednak má také minimální povědomí o bezpečnosti a plynulosti sil. provozu! Jinak by nemohla souhlasit a podporovat další restriktivní opatření z pera eko-poslanců v EU…
    Znalí problematiky ekologie a vůbec dopravy v Evropě jako takové totiž vědí, že studie na toto téma (snižování rychlosti vozidel v souvislosti s bezoečností provozu a vzniklými škodami…) byly již mnohokráte zveřejňovány a nevychází vůbec dobře právě pro omezení rychlosti.
    Výsledky těchto studií totiž jasně a shodně vypovídají o těchto nezpochybnitelných a zjištěných výsledcích měření a statistikách z pojišťoven:
    1) pomaleji jedoucí automobil (zejména pak v městském provozu) setrvává logicky na stejně dlouhém úseku cesty městem déle, déle tedy dělá hluk, déle vypouští splodiny a je i déle překázkou provozu- myšleno ve vztahu nesmyslně se tvořicí zácpy aut tam, kde by mohla být mnohem rychlejší prostupnost a tedy i plynulost provozu… O tom se nedávno přesvědčila i radnice v německém Berlíně, kde rychlost na vybraných ulicích a úsecích města zpomalili právě z oněch 50km/h na 30km/h a zjistili, že dochází naopak k hromadění smogu, zvýšení hlučnosti a tvorbě zácpy v místech, kde se dříve zácpy netvořili! Doporučuji prostudovat závěry tohoto pokusu ze strany ,,zelených bláznů“, kteří tento návrh v Berlíně prosadili. Situace byla natolik neúnosná, že si na ni stěžovali sami obyvatelé dotčených ulic a čtvrtí.
    2) s tímto jevem souvisí i vyšší spotřeby vozidel a opět negativní dooad na ekologii, o kterou ale vlastně evidentně vůbec nejde?!…
    3) u většiny těchto nápadů jde jen o další nejjednodušší a sprosté vybírání peněz za pokuty při nedodržení rychlosti
    4) ADAC už dávno prokázal (a to i na úsecích dálnic s největším počtem dopr. nehod…), že při snížení rychlosti na určitém úseku silnice (dálnice) nedochází po takové úpravé téměř k žádnému zlepšení bezpečnosti a naopak, že jsou úseky a situace, kdy se nesmyslně stanovená (omezená) rychlost stává mnohem větším rizikem pro tvorbu dopravních nehod a to i s vážnými následky!
    Neplatí totiž to zažité ,,čecháčské“, že každý, kdo jezdí rychleji, než se má, je automaticky pirát silnic a nebo dokonce ,,potenciální vrah“ !!!
    5) chtěl bych vědět, jak a kde si paní autorka v dnešní době, kdy čas je nejdůležitější veličinou (a současně hodnotou…) každého obchodu, objednává zboží každodenní spotřeby?? Protože s těmito omezeními by pak velmi rychle mohla zapomenout jak na každodenní samozřejmost v podobě čerstvého pečiva,
    tak na ostatní zboží z ALI Expressu dodané do pár dnů do ,,Zásilkovny někde za rohem“…
    Jak je vidět, problematika je mnohem složitější a já nastínil pouze zlomek věcí a příkladů toho, čeho by se neustálé snižování rychlostí zajisté dotknulo.

  4. Žádné nařízení neudělá z řidiče dobrého řidiče, jedině praxe, ohleduplnost a obezřetnost. Kdo má místo mozku bedýnku kytu v hlavě, bude stále bourat, ohrožovat ostatní a dělat slušně řečeno „nepořádek“ na silnicích. Testy jsou zaplaveny otázkami, na které nejde adekvátně odpovědět ve smyslu zákona, nutí akorát lidi se naučit co má zaškrtnout, nepřemýšlí proč a co chtěl zákonodárce předat řidičům. Jako odpuzující mohu uvést otázku: jak zastavím krvácení. V dotazu chybí jaké, zda vlásečnicové, žilní nebo tepenné, což se nutné rozlišit, jinak se pomoc může zvrhnout v ohrožení života. Takových nesmyslů je tam nekonečný kopec. Na ministerstvu jim chybí někdo s normálním rozumem na korektury těchto nesmyslů. Jednotnost když se vyjíždí ze zóny tak dáváte přednost vozidlům na komunikaci, při výjezdu se smíšené zóny toto však neplatí. Pokud vyjíždíte z ulice kde je vjezd cyklistů v obou směrech, tak na konci takové není umístěna svislá Dej přednost, ale na silnici kam vjíždíte již není informace žádnou dopravní značkou ani z obecného znění zákona kdo je na hlavní, tudíž tu platí přednost zprava, jelikož se jedná o křižovatku bez značek, tudíž platí přednost zprava. Klidně jim budu dělat korektury za 1.000.000 Kč ročně a odvedu v bezpečnosti dopravy kus práce nikoliv zmatky…

  5. Je to prosté. Při zkouškách v autoškole by nemělo stačit jen vybrat správnou odpověď v testu, ale také muset aplikaci pravidla prakticky vysvětlit. Denně vidím, že už první paragraf dělá lidem problémy. „Po silnici se jezdí vpravo“ ale když proti nic nejede proč to nestřihnout v zatáčce. A fyzika je asi velká neznámá. Když se mi v osmdesátce každý druhý lepí na kufr tak asi ví houby o reakční době a technické prodlevě brzd. Hlavně si o sobě myslí, že je Fitipaldi.

  6. Autorka tohoto článku asi nevlastní vodičák,pretože inakšie by asi vedela,že v obytnej zóne je povolená max.rýchlosť 20 km/h.Dobre by bolo písať o niečom,v čom sa vyznám.

  7. A kdy se zakročí proti šnekům kteří provoz brzdí z kterých ostatní řidiči šílí! A dohání řidiče k nebezpečnému předjíždění atd!

  8. V článku se píše „v obytné zóně 30km/h“ a kolik stanovuje vyhláška ? aha a jsem doma , radši odevzdej řidičák a přestaň psát blafi! a že by to myslel tak či onak? myslet=💩 vědět

  9. Článek na mě působil dojmem, jako kdyby bylo něco špatného na tom, když řidiči nedodržují omezení rychlosti. Jako kdyby omezování rychlosti bylo navrženo smysluplně. Každý normální řidič při jízdě vnímá, když je omezení rychlosti nesmyslné. Například mezi poli daleko za obcí před značkou konec obce. Podle mého názoru by se měly vystavovat pokuty a odebírat řidičské průkazy těm úředníkům, kteří vytváží nesmyslná omezení, protože běžní řidiči pak neví, kterými omezeními je rozumné se řídit, a kterými je rozumné se neřídit. V normálním státě by se mělo pokutovat to, když někdo jede nebezpečně. A ne to, když někdo jede bezpečně, a je to v rozporu s nesmyslným omezením.

  10. To chce klid ! Výkřiků do tmy na těchto obskurních webech, kde své teoretické a nepodloženě přikrášlené slinty vypisují kdejací pochybní pisálci a pisálkyně, které o tom vědí pendrek, akorát opíší něco ze zahraničí, jen aby vytvořili clickbait článek a vydělali si na svoji flákačskou existenci, takových ti bylo, je a bude stále plno. Podobně autoweb, energožrouti, dřevostavitel atd. atd. Hlavně děsit nemyslící lidi a přiživovat se na jejich uměle živených obavách, to je teď největší byznys pseudonovinářů.

  11. „Nedávné demonstrace v Praze volaly po omezení rychlosti v obytných zónách na 30 km/h kvůli bezpečnosti chodců a snížení emisí“. Tak nevím, opravdu to bylo tak anebo se Justýna zmýlila? Vždyť v Obytné zóně je stanovena rychlost na 20 km/hod. Zákonem.

  12. S tím omezováním nejvyšší dovolené rychlosti se v bezpečnosti silničního provozu stále jen chytá kočka za ocas. Pokud se omezí rychlost na 30 km/h, tak se zcela jistě nestanou vážné nehody, ale nikam se nedojede.Pokud jedu na rovném a přehledném úseku 90 nebo 100 je úplně jedno. Obdobně v obci je jedno, pokud jedu 50 nebo 60. Když vidím, že jdou děti ze školy a není chodník, tak jedu 30 – 40. A nepotřebuji k tomu ani dopravní značku.

  13. Všeobecně jsem pro bezpečnost jako takovou.
    Ale EU se svými zákazy, příkazy, pokutami, odebíráním čehohokoli připadá daleko horší a nebezpečnější než bývalí komouši. A to jsem s nimi měl problémy.

    • s eu se stala byrokratická totalita,zákazu,příkazu,omezováni pod vedením skorumpované Leynové poslušných ovcí,pošuku,dementu.

    • EU nic odebírat nebude! Řidičák sebere policajt a je úplně jedno, zda německý, český, belgický, maďarský a pošle ho s protokolem na pověřenou obec, která ho vydala. A je rozumné, že se státy dohodly: za překročení o 30 km/h – papíry napůl roku do čistírny. Pro Čecha, Maďara, Francouze… Holt kecy o tom, že jsem byl na silnici sám a nikoho ohrozit nemohl už nezaberou. Naopak, prokážu-li, že jsem vezl manželku do porodnice, tak vám je ve správním řizení zase hned vrátí. V USA to platí už dávno.

  14. Až na ten blbý nadpis článku – nařízení má platit pro všechny a ne jen pro české řidiče – s ím lze v podstatě souhlasit. Jen blbec jede na úseku s omezenou rychlostí víc jak 30km/h.

    • Naopak. Jsem svéprávný, tudíš si sám zhodnotím, jaká je bezpečná rychlost na daném úseku, podle aktuálních podmínek jako denní doba, povětrnostní podmínky, provoz a td. Pouze zcela tupá otrocká ovce se bude řídit nějakým číslem u krajnice.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*