EU zavádí omezovač rychlosti: V novém autě se už rychle neprojedete

nove_auto
Foto: Leonardo.ai

Již nyní se každý nový automobil prodávaný v EU bude muset podřídit novému pravidlu: inteligentní omezovač rychlosti (ISA). Jak tato technologie změní vaše řidičské návyky a co od ní můžete očekávat?

Od července 2024 bude pro všechny nová vozidla prodávaná v Evropské unii povinná instalace inteligentního omezovače rychlosti (ISA). Tento krok má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit počet dopravních nehod, což by mělo vést k celkovému snížení smrtelných nehod na nulu do roku 2050. ISA využívá kombinaci GPS, kamer pro rozpoznávání dopravních značek a další data, aby neustále monitoroval a přizpůsoboval rychlost vozidla aktuálnímu rychlostnímu limitu.

Hlavním úkolem tohoto systému je varovat řidiče, pokud překročí povolenou rychlost, a případně automaticky snížit výkon motoru, aby se rychlost snížila. Řidiči mohou systém dočasně deaktivovat, ale po každém nastartování vozidla se automaticky opět aktivuje. Toto opatření doplňují další povinné bezpečnostní funkce, jako je autonomní nouzové brzdění, sledování únavy řidiče nebo udržování jízdního pruhu.

Přestože tato technologie slibuje vyšší bezpečnost, existují obavy z její spolehlivosti. Například kamery nemusí vždy správně rozpoznat dopravní značky, což může vést k chybnému určení rychlostních limitů. Navíc mohou být řidiči opakovanými varovnými signály rušeni, což by mohlo negativně ovlivnit jejich soustředění za volantem.

Evropská komise plánuje monitorovat účinnost těchto systémů a v roce 2025 provede hodnocení na základě anonymních dat, aby mohla systém případně vylepšit. Společným cílem těchto opatření je snížení počtu vážných nehod o 30 % a prevence až 140 000 vážných zranění do roku 2038.

Pro nadšence rychlé jízdy to znamená, že i když je možné omezovač rychlosti dočasně vypnout, do budoucna se počítá s jeho možnou plnou automatizací, kdy by nebylo možné jej vypnout ani dočasně, s výjimkou nouzových situací​.

Zdroj: Justýna Malásková, https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/blog/mandatory-speed-limiters-on-eu-cars-from-2024-what-you-need-to-know, https://www.autotrader.co.uk/content/news/mandatory-speed-limiters-on-eu-cars-from-2024, https://www.britanniacarleasing.co.uk/news/mandatory-speed-limiters-for-all-vehicles-in-europe/,

14 Comments

  1. Každý omezovač čehokoliv v autě jen na chvilku zaměstná chytrého vývojáře tak, že do 1/2 roku se začne na netu prodávat obvod pro blokování funkce. Máme na firmě několik aut s různými otravnými asistenty které jsme postupně eliminovali. Přestaňte kňourat a začněte přemýšlet !

  2. není mi jasné, jak to bude fungovat u aut koupených v Německu, kde je na dálnici neomezená rychlost.
    Jinak třeba moje žena to v autě má (MBE) a pochvaluje si to.
    Ale už se těším na tuny keců českejch Honzů jaká je to šikana a buzerace.

    • Ano j to šikana a buzerace. Mám 3 roky starou A6 kde tento systém je v kombinaci s adaptivním tempomatem. Není to špatné a dalo by se jet na to pořád. Funguje od nuly až někam nad 200km/ h
      1. Je to nebezpečné a dělá to moc chyb. A když na tempomat předjíždite v rychlosti 150 někde něco přečte a začne brzdit na 80 a podobně
      2. Když je to tak skvělé a úžasné proč je to nastaveno tak, že jede 46 km/ h a ne 50. To mne pouze naštve a stejně to přepnu na 58.
      3 Řidič má používat mozek a přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky a hlavně držet odstupy . Lidi jezdí jak dementi nalepení na kufru a nehodlají předjíždět.

      Nejsem pirát, pouze jezdím ročně 50-60000 km v různých autech a hlavně bez nehod já za 30 ani jednou a jezdím trochu rychleji když je to bezpečné. Proč šikanujou všechny. Znám blbku co ve svých 25letech auto zrušila 2x . Ta aď jezdí ve městě 40 a jinde 80 neb je debil po 3 jí odebrat řidíčák.

  3. Další nesmysly, nové auto bych si už v žádném případě nekoupil, i kdybych na něho peníze vyhrál, je to hnus.

      • Ale ono to není o tom že bych jezdil jako blázen. problém je v tom že ten systém NEFUNGUJE pořádně. Nepozná třeba to že rychlostní omezení dané dopravní značkou ruší křižovatka. nebo nepozná dodatkové tabulky např že omezení platí jen v určitou dobu (Po-Pá, 7-16h, v době školního vyučování a pod…)

  4. To je hovadina a nedokážu si představit, co se stane, když chvilkově zvýším rychlost při předjíždění, a auto vyhodnotí, že je nutné rychlost zase snížit..

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*