Populární pořad Příběhy slavných značek, vysílaný od roku 2019 na vlnách Českého rozhlasu Dvojka, byl podnětem k vydání stejnojmenné, velkoryse vypravené publikace. Její autorky vybraly devatenáct proslulých domácích značek, s jejichž zakladateli, historií a mnoha zajímavostmi poutavě seznamují.
Režisérka, scénáristka a spisovatelka Jitka Škápíková spolu s redaktorkou, moderátorkou a dramaturgyní Magdalenou Šorelovou vzdaly hold vyhlášeným českým výrobkům, jejichž značky prosluly na domácím i světovém trhu. Jsou symbolem dlouhodobě osvědčené výroby, prosperující i v současné době díky obětavé práci „zlatých českých rukou“.
Patří k nim Aero, jedna z nejstarších leteckých společností na světě, o jejichž zakladatelích, úspěších a mnoha prvenstvích slavných vozů i vývoji letounů zasvěceně informuje první článek knihy. Další příspěvek s „vůní benzínu“ se týká automobilu Škoda, pojmenovaného po významném podnikateli, a do třetice jde o Tatru, nejstaršího světového výrobce silničních vozidel z Kopřivnice.
Do Plzně zavítáme na návštěvu výrobny Bohemia sektu, jímž si připíjeli i američtí vojáci po osvobození Starého Plzence v květnu 1945, abychom se pak přemístili do prostorných hal největšího českého výrobce piva i největšího exportéra do zahraničí – Plzeňského Prazdroje. Jistě zaujme původ názvu kořeněného Fernetu s tajnou recepturou, známou pouze dvěma lidem, stejně jako fakta o životě a uskutečňování smělých plánů rodiny Becherů, jejichž původní český bylinný likér a „životabudič“ Becherovka je považován za karlovarský „třináctý pramen“.
Zdraví slouží rovněž přírodní minerální voda Poděbradka z oblíbeného lázeňského města na Labi. Podnětné informace uvítá každý, kdo si rád smlsne na čokoládě s hvězdou Orion nebo má v oblibě hašlerky, pojmenované po slavném písničkáři Karlu Hašlerovi se sloganem „Hašler kašle, nevadí, hašlerky ho uzdraví.“
Čtenáři ocení i články o výrobci psacích a výtvarných potřeb Koh-i-noor, oblíbené, již stoleté stavebnici Merkur, spolehlivých domácích spotřebičích Mora s téměř dvousetletou výrobou, o luxusním křišťálovém sklu Moser, akustických klavírech a pianinech Petrof, hodinkách Prim či továrně TON, vyrábějící elegantní křesla a židle z ohýbaného dřeva. Ženy potěší příspěvek o českém make-upu Dermacol a spodním prádle Triola. Všechny značky se představí svými zakladateli, úctyhodnou historií, unikátností výroby, okolnostmi vzniku originálních názvů i některými ne vždy známými fakty.
Kniha je poctou slavným zakladatelům věhlasných českých značek, které se od 19. století až dosud osvědčily díky realizaci smělých plánů, obdivuhodném umu a profesionální práci „zlatých českých rukou“. Mimořádně zdařilé dílo upoutá fundovaným, přitažlivě psaným textem i vynikajícím grafickým zpracováním s množstvím unikátních dobových fotografií, vývoje podob značek, propagačních a dalších historických materiálů, stejně tak i ukázek ze současné výroby.
Zdroj: redakce – Dana Vondrášková, Radiotéka.cz
Buďte první kdo přidá komentář