Jitka Škápíková, Magdalena Šorelová: Příběhy slavných značek

Jitka Škápíková, Magdalena Šorelová: Příběhy slavných značek
Foto: Freepik

Populární pořad Příběhy slavných značek, vysílaný od roku 2019 na vlnách Českého rozhlasu Dvojka, byl podnětem k vydání stejnojmenné, velkoryse vypravené publikace. Její autorky vybraly devatenáct proslulých domácích značek, s jejichž zakladateli, historií a mnoha zajímavostmi poutavě seznamují.

Jitka Škápíková, Magdalena Šorelová: Příběhy slavných značek
Foto: se souhlasem nakladatelství Radioservis

Režisérka, scénáristka a spisovatelka Jitka Škápíková spolu s redaktorkou, moderátorkou a dramaturgyní Magdalenou Šorelovou vzdaly hold vyhlášeným českým výrobkům, jejichž značky prosluly na domácím i světovém trhu. Jsou symbolem dlouhodobě osvědčené výroby, prosperující i v současné době díky obětavé práci „zlatých českých rukou“.

Patří k nim Aero, jedna z nejstarších leteckých společností na světě, o jejichž zakladatelích, úspěších a mnoha prvenstvích slavných vozů i vývoji letounů zasvěceně informuje první článek knihy. Další příspěvek s „vůní benzínu“ se týká automobilu Škoda, pojmenovaného po významném podnikateli, a do třetice jde o Tatru, nejstaršího světového výrobce silničních vozidel z Kopřivnice.

Do Plzně zavítáme na návštěvu výrobny Bohemia sektu, jímž si připíjeli i američtí vojáci po osvobození Starého Plzence v květnu 1945, abychom se pak přemístili do prostorných hal největšího českého výrobce piva i největšího exportéra do zahraničí – Plzeňského Prazdroje. Jistě zaujme původ názvu kořeněného Fernetu s tajnou recepturou, známou pouze dvěma lidem, stejně jako fakta o životě a uskutečňování smělých plánů rodiny Becherů, jejichž původní český bylinný likér a „životabudič“ Becherovka je považován za karlovarský „třináctý pramen“.

Zdraví slouží rovněž přírodní minerální voda Poděbradka z oblíbeného lázeňského města na Labi. Podnětné informace uvítá každý, kdo si rád smlsne na čokoládě s hvězdou Orion nebo má v oblibě hašlerky, pojmenované po slavném písničkáři Karlu Hašlerovi se sloganem „Hašler kašle, nevadí, hašlerky ho uzdraví.“

Čtenáři ocení i články o výrobci psacích a výtvarných potřeb Koh-i-noor, oblíbené, již stoleté stavebnici Merkur, spolehlivých domácích spotřebičích Mora s téměř dvousetletou výrobou, o luxusním křišťálovém sklu Moser, akustických klavírech a pianinech Petrof, hodinkách Prim či továrně TON, vyrábějící elegantní křesla a židle z ohýbaného dřeva. Ženy potěší příspěvek o českém make-upu Dermacol a spodním prádle Triola. Všechny značky se představí svými zakladateli, úctyhodnou historií, unikátností výroby, okolnostmi vzniku originálních názvů i některými ne vždy známými fakty.

Kniha je poctou slavným zakladatelům věhlasných českých značek, které se od 19. století až dosud osvědčily díky realizaci smělých plánů, obdivuhodném umu a profesionální práci „zlatých českých rukou“. Mimořádně zdařilé dílo upoutá fundovaným, přitažlivě psaným textem i vynikajícím grafickým zpracováním s množstvím unikátních dobových fotografií, vývoje podob značek, propagačních a dalších historických materiálů, stejně tak i ukázek ze současné výroby.

Zdroj: redakce – Dana Vondrášková, Radiotéka.cz

Další články z této rubriky

Sedm darů menopauzy

Sedm darů menopauzy

Teoložka Cheryl B. Johnsová poskytuje nadějeplnou možnost přijímat menopauzu jako příležitost k osobní transformaci.
Co mi dala rodná ves

Co mi dala rodná ves

Je dobré znát kořeny svého rodu, aby člověk mohl být sám sobě čím dál zřejmější. Kořeny své lidské existence bych…
Život je sladký

Život je sladký

Jaká je historie cukrářství, cukráren a kaváren? Několik desítek pamětníků, potomků někdejších mistrů i současných cukrářů, vzpomíná na radosti i…
Na Zemi jsme na okamžik nádherní

Na Zemi jsme na okamžik nádherní

Svědectví o jistě láskyplném, ale komplikovaném vztahu mezi svobodnou matkou a jejím synem, jakož i surový pohled na otázky rasy,…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*