Oceňovaná americká prozaička Jeanne Mackin vydala několik naučných publikací, románů, historických romancí i literaturu faktu. Pod pseudonymem Anna Maclean napsala oblíbenou trilogii New American Library. Podílela se rovněž na několika scénářích rozhlasových programů. V posledním románě píše o proslulém malíři Pablu Picassovi a jeho neméně slavných múzách v poutavém příběhu s dávným tajemstvím, jež má jeho hlavní představitelka možnost odhalit.
Spisovatelka Jeanne Mackinová o nejnovějším díle říká: „Někdy v naší kultuře považujeme modely a múzy za pasivní, tiché lidi, což nejsou. Chtěla jsem ukázat, že ženy, které inspirovaly Picassa a většinu umělců, byly ve skutečnosti velmi živé a byly součástí samotné umělecké scény.“ Ve zdařilém historickém románu umožňuje čtenářům prožít jiné vzrušující a nevšední životy, jinou dobu i místa.
„Představte si historickou fikci jako rozšířené vyprávění, historii se vším všudy, s příčinou a následkem, spekulacemi, personalizací,“ říká i o své knize věnované Picassovým láskám a múzám. Zve nás do Francie roku 1923 a New Yorku v roce 1953, aby v různých příbězích a generacích nalezla společné tajemství lásky, ztráty, a také pozapomenutá znovuobjevení.
Alana Olson, promovaná historička umění, jejíž stěžejní práce se věnuje tvorbě Pabla Picassa, žije v New Yorku v době tzv. studené války, kdy praxe mccarthismu pronásleduje a vězní členy komunistické strany a šíří v lidech strach. Mezi obviněnými je i profesor, s nímž se znala. I na ni se zřejmě brzy budou ptát. V době, kdy se uchází o práci v uměleckém časopise, ji šéfredaktor vysílá do Francie, aby napsala článek o Picassovi. Zájem o jeho dílo v ní podnítila nedávno zemřelá matka, která jej obdivovala. „Pablo dokázal do svých kreseb a maleb vměstnat kouzlo a tajemství“.
Alana se setkává se Sarou Murphy, prominentkou a mecenáškou umění, jež Picassa dobře znala, aby s ní natočila rozhovor. Není to ale jednoduché, Sara, jedna z oblíbených Picassových múz, která se spolu s manželem Geraldem pohybovala v umělecké společnosti, s ní zprvu nechce mluvit. Alana je trpělivá, a Sara ji nakonec přijme. Ačkoliv si k ní přišla pro informace, dostalo se jí otevřené zpovědi. Chtěla se dozvědět něco o Picassovi, a místo toho objevila tajný příběh své matky. Překvapila ji důvěrná sdělení o ní, ale i o dalších ženách, jež Picassa na nějaký čas uchvátily a zvěčňoval je na plátně, jako například Françoise Gilot, Marie-Thérèse Walter nebo Olgu Chochlovou.
Sara s Alanou hovoří několik dnů a prozradí jí, že znala její matku. Ta dceři však nikdy nesdělila, jak žila, naopak nabádala, že je třeba se dívat do budoucnosti. Pouze náhodně objevený novinový výstřižek, založený v jedné z matčiných knih, Alaně pootevře dveře do minulosti… Musí se co nejdříve vydat za Picassem, a to nejen kvůli článku. Poznala, jak na ženy, jež patřily do jeho života, působil slavný umělec, který se nedal spoutat nikým a ničím než svou prací. Patřila k nim i její matka? Může být také ona sama s jejím tehdejším životem nějak propojena?
Autorka knihy o Picassovi říká: „Myslím, že to byl génius a největší umělec své doby, ale nezjistila jsem, že by to byl predátor. Sukničkář a svůdce, ano. Ale to je jiné. Byla to lidská bytost a existuje důvod, proč ho ženy, se kterými byl zapletený, vždy milovaly a mnoho z nich s ním udržovalo přátelství i po skončení vztahu.“
Zdroj: redakce – Dana Vondrášková (autorské dílo), grada.cz, databazeknih.cz, knizniklub.cz
Buďte první kdo přidá komentář