Nešvar českých řidičů se tvrdě trestá: Hlídají ho kamery tajně rozmístěné na mostech

dalnice_kamery
Foto: Leonardo.ai

Nedodržování bezpečného odstupu mezi vozidly je jedním z nejčastějších prohřešků českých řidičů, často vedoucím k vážným nehodám. Německo se však s tímto problémem vypořádává mnohem důsledněji a přísněji než Česko.

Jak se měří odstup v Německu?

V Německu se na dálnicích setkáte s pokročilými kamerovými a radarovými systémy, které jsou umístěny na mostech. Tyto kamery sledují jízdní pruhy a přenášejí obraz do policejního vozu. Pokud systém detekuje nedodržení bezpečného odstupu, pořízený snímek slouží jako důkazní materiál pro pokutování řidiče. Na povrchu vozovky jsou často namalovány měřicí body, které pomáhají v určování správné vzdálenosti mezi vozidly​.

Metody dodržování bezpečného odstupu

  1. Pravidlo poloviny tachometru: Pokud jedete rychlostí 100 km/h, bezpečný odstup by měl činit polovinu této hodnoty v metrech, tedy 50 metrů. Pomoci vám mohou patníky podél silnice, které jsou rozmístěny v padesátimetrových rozestupech.
  2. Pravidlo dvou sekund: Použijte pevný bod, jako je most nebo strom, a začněte počítat dvě sekundy od chvíle, kdy jím projede vozidlo před vámi. Pokud tímto bodem projedete dříve, nedodržujete bezpečný odstup.

Sankce v Německu

Pokud v Německu nedodržíte bezpečný odstup, čeká vás přísný postih. Při rychlostech nad 80 km/h můžete za odstup menší než 3/10 poloviny tachometrové rychlosti dostat pokutu až 160 eur a několik trestných bodů​. Přísnost těchto opatření zajišťuje, že řidiči věnují dodržování odstupu velkou pozornost.

Situace v Česku

V Česku se nedodržení odstupu dosud příliš nekontroluje a značení bezpečné vzdálenosti je stále vzácné. Na dálnicích se začínají objevovat symboly ve tvaru šipek, které mají řidičům pomoci posoudit, zda dodržují dvousekundovou vzdálenost od vozidla před sebou​​. Statisticky asi 30 % českých řidičů nedodržuje bezpečnou vzdálenost na dálnicích a až 70 % na silnicích nižších tříd, což má vážné následky při vyšších rychlostech.

Dodržování bezpečné vzdálenosti je klíčové pro prevenci nehod. Německý přístup, kombinující technologii a přísné sankce, je inspirací pro zlepšení bezpečnosti na českých silnicích.

Zdroj: Justýna Malásková, https://www.autorevue.cz/autem-do-nemecka-sazebnik-pokut-a-nektere-zvlastnosti-z-predpisu, https://www.uamk.cz/informace/autostyl/stripky/166-cesko-posledni-znaceni-bezpecneho-odstupu, https://www.autorevue.cz/autem-do-nemecka-sazebnik-pokut-a-nektere-zvlastnosti-z-predpisu

11 Comments

  1. Mám v autě tempomat s radarem a nastavím si vzdálenost k vozu přede mnou. Takže bezpečnou. V zimě co nejdelší. Jedu po dálnici do 130, za mnou se objeví auto, předjede a zařadí se těsně přede mně, tedy vyplní tu bezpečnou vzdálenost. Sice můj radar zareaguje a vzdálenost od něj si upraví, ale už se bojím o toho, kde jede za mnou a třeba za tím volantem tzv. chrápe. Nebo svačí, nebo telefonuje.

  2. Tak to nefunguje.Chcete jet 110 – 120. takže za kamionem to nepůjde. Tak šup do levého a řada kamionů je souvislá. Takže co? Můžu za to, že zapomněli kompletně dodělat 3 pruh na D1? Já jezdím asi 160 když to jde, ale nedovolil bych si na někoho tlačit, prostě predjíždí a rychleji mu to nejde

  3. Podle mne je tento přestupek nevymahatelný a klidně bych šel i do správního řízení. Moje vozidlo a myslím si že zatím většina vozidel nemá systém, který řidiče upozorní na nedodržení předepsané vzdálenosti. Co mne tedy upozorní na přestupek?

    • Tak ur-či-těěě… 🙂 Auto nemá ani systém, který vás upozorní na hladinu alkoholu ve vaší krvi, takže klidně můžete jezdit zlitej jak brus. To ve správním řízení uhádáte!

  4. Jedu po dálnici dobrých 130 km/h. Předjede mě frajer v BMW (AUDI,…) a aby mi ukázal jak jsem otravný, tak se zařadí těsně přede mne a drží si moji rychlost. I když zpomalím, tak on taky, aby se předvedl, mimo to jsem pro auta za mnou nepochopitelný louda. Takže já dostanu pokutu za nedodržení bezpečné vzdálenosti a frajer s vítězným pocitem v duši to po pár kilometrech zase rozjede na svých 200 a zmizí v dáli. Je to tak správně, páni policisté?

    • Souhlasím, akorát že to nedělají frajeři v BMW či Audi, ale zejména dámy a starší lidi, kteří doslova netuší co se děje kolem nich v mnohem větší míře než nějací frajeři. Dál řidiči taxi, dodávek, nezřídka autobusák nejmenované zelenobíle společnosti atd.

    • Zapomněl jste dodat jedno slovo – Jedu po dálnici v levém pruhu – pak se nedivím. Takových pacientů potkávám na dálnici plno. Jinak jde o vymyšlenou story. Ano, jednou se Vám to mohlo přihodit (pak z toho ale nedělám axiom), ale pokud častěji, raději vraťte řidičák. Vina je na Vaší straně hřiště.

  5. Souhlasím. Jedete po dálnici 130 km/hod., necháte si odstup 2 vteřiny a do té mezery se vám narvou v té rychlosti další 2 auta v domnění, že asi jedeme 40- Prostě děs.

    • Problém je v tom, že si jedete svých 130 v LEVÉM pruhu, a to i bez důvodu. Pokud budete dodržovat pravidla jíty po dálnici a takto pojedete VPRAVO, nikdo si na vás nic dokazovat nepotřebuje.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*